Optimisme

L'optimisme est de rigueur maintenant que les jours allongent. Il est déjà temps de semer les futures plantations. Voici les premières nouveautés de cette année: 


Optimismen är tillbaka nu i takt med att dagarna blir längre. Det är redan dags av förså årets nya grönsaker.




Les graines d'asperges doivent tremper 48 heures avant le semis. /
Sparris fröna måste läggas i vatten 48 timmar innan sådd.

Photo: Elinor

Les plantules seront gardées à l'intérieur, avec un apport de lumière, jusqu'à ce qu'il n'y ai plus de risque de gel (mai-juin).  A leur coté, les piments, procurés par un collègue passionné, membre de l'association suédoise du piments (!),  se portent bien. Certains ont plus de trois ans et sont sortis chaque été. Mon petit préféré est un piment d'Espelette qui n'a pas eu le temps de donner de fruits l'année dernière... mais je suis pleine d'espoir pour cette saison. 

De små plantorna kommer att vara inomhus med extra ljus, tills risken för frost är över.  Bredvid dem, chiliplantorna som jag har fått från en kollega som är med i Svenska Chilepeppar Föreningen , mår riktigt bra. Vissa har jag haft i mer än 3 år. Min favorit är en chili från Espelette (sydvästra Frankrike). Den hann inte ge några frukter förra året... men jag är full av hopp för i år.

   

Kommentarer
Postat av: Monet

Hej,

Så kul att du kommenterade snödropparnas namn på franska på min blogg. Och lika roligt att hitta dig!! Vilket jättefin blogg och vilken franska!! Undrar förstås var du bor, Autun har jag inte en aning om var det ligger. Och bor du permanent eller åker mellan Sverige och Frankrike?



Jättefin kisse har du också! Jag håller med dig när det gäller trädgård: cultivons notre jardin. Min är ny och inte lättplanterad men det ska bli andra bullar i vår!

Hälsningar

Monica

2009-01-18 @ 15:08:00
URL: http://sydfranskby.blogspot.com
Postat av: Anne

Jag är glad att jag har hittat till er och skall följa er! Jag tycker att det är väldigt roligt med blogg som handlar om Skandinaver eller Engelskmän som bor i Frankrike och berättar om sitt liv där. Kulturkrok är det bästa jag vet! Själv är jag fransyska, gift med en svensk och bosatt i Stockholm sedan 13 år tillbaka. Mina föräldrar bor i Autun, som ligger i Bourgogne.

Visst är det härligt med katt och trädgård? A bientôt!

2009-01-18 @ 16:59:42
URL: http://afcr.blogg.se/
Postat av: Ragnhild

Oh oui, il faut être optimiste vue toute la neige qui tombait du ciel chez nous hier - un demi-mêtre... ? bisous

2009-01-19 @ 09:43:05
URL: http://www.ragnhild.canalblog.com
Postat av: Anne

Jag är glad att jag har hittat till er och skall följa er! Jag tycker att det är väldigt roligt med blogg som handlar om Skandinaver eller Engelskmän som bor i Frankrike och berättar om sitt liv där. Kulturkrock är det bästa jag vet! Själv är jag fransyska, gift med en svensk och bosatt i Stockholm sedan 13 år tillbaka. Mina föräldrar bor i Autun, som ligger i Bourgogne.

Visst är det härligt med katt och trädgård? A bientôt!





Ici? Pas de neige, que de la gadoue, d'la gadoue, d'la gadoue... Klem !

2009-01-20 @ 21:08:45
URL: http://afcr.blogg.se/
Postat av: Monet

Åh, så roligt med en fransyska från Täby!! Först trodde jag du var svenska med kanske franskspråkig förälder eftersom din franska ju är, ja fransk helt enkelt! Nu förstår jag att du skriver för dina föräldrar och att de är de som bor i Autun. Jag trodde det var du och tyckte det var festligt att du skulle plantera sparris från Weibulls där!



Då blir jag ännu mer imponerad över din mycket goda svenska!! Hur länge har du bott i Sverige och HUR har du lärt dig vårt svåra språk så bra? Och var i Täby bor du?



Här är ingen gadoue, tack och lov. Tror inte det kommer att bli någon heller, vi har haft lite minusgrader på nätterna och lite rimfrost men vårfåglarna kvittrar och dagarna är soliga och ljusa

2009-01-22 @ 12:15:09
URL: http://sydfranskby.blogspot.com
Postat av: Anne

Ja, så trevligt och lustigt att vi har hittat varandra. Skall försöka hålla dig uppdaterad om vad som händer...i Täby...i min trädgård! Vi bor i Näsbypark, här har jag bott så länge jag har bott i Sverige dvs. i 13 år. Var bodde ni i Täby och hur länge ? Tack för svenskan, den är av varierande kvalité! Jag ser fram emot att följa hur det går med eran Franska och det goda livet där nere!

2009-01-22 @ 18:32:20
URL: http://afcr.blogg.se/
Postat av: Monet

Vi bodde också i NäsbyPark!! Fast vi har bott på flera ställen i Täby. På sextiotalet på Marknadsvägen. Sen ett långt uppehåll när barnen var små och jag också vill ha trädgård och natur till dem. Då var det radhus i Åkersberga. Sen tillbaka till NäsbyPark och parhus i NäsbyGård - väldigt trevligt!



Efter det köpte vi tomt på Tibblevägen i Lahäll och byggde vårt egna hus där. Nummer 23 om du åker förbi, ligger nära korsningen Lahällsvägen. Alla barnen har gått i NäsbyParksskolan och den är den delen av Täby som är mest hemma för oss. Var bor du??



Efter skilsmässa och barnens utflyttning flyttade nye maken och jag till Djursholmsvägen och bodde ett par år i ett av de gamla officershusen där. Sedan köpte vi sommarhus på Yxlan och det blev för mycket med två trädgårdar så då flyttade vi till Grindtorp och lägenhet. Vilket jag ALDRIG hade kunnat föreställa mig att vi skulle göra, hade en massa dumma fördomar om det stora huset. Men det var också jättetrevligt, väldigt fin och ljus lägenhet.



Via vårt jobb och den lokal som vi hade på Eskadervägen fick vi sedan en lägenhet där. Men då hade vi redan insett att vi inte var lägenhetsmänniskor utan sålde ganska snart och flyttade ut permanent till vårt omgjorda och renoverade sommarhus på södra Yxlan. Ett riktigt paradis som vi lämnade i augusti förra året för att nu pröva på ett helt annat liv här i Provence. Här bor vi i parhus med egen liten trädgård i en vacker domaine i en pytteliten by. Som jag skriver om förstås på min blogg.



Min franska här hyfsad, de flesta tycker att jag talar mycket bra. Je me debrouille! Men jag skulle nog behöva gå en kurs för att fila lite på grammatiken, det var länge sedan jag faktiskt läste franska. Men jag följer med bra på tv och läser tidningarna varje dag och ska snart sätta igång och läsa L'Africain så får jag se hur det går. Det kommer nya ord hela tiden för varje ny händelse som inträffar och för varje nytt område som vi måste sätta oss in i. Om du kikar på bloggen om vår bilskada så ser du hur jag gör med min man. Skickar med honom små lappar så att han kan förklara sig.



Han ska gå kurs, det behövs men han är så utåtriktad och social och pluggar in de ord han behöver för att gå till frisören t.ex så det kommer nog att gå bra för honom också även om man inte i våra år kan förvänta sig att lära sig ett språk så bra som du t.ex!



Men utan att en av oss behärskar språket hade vi aldrig flyttat hit. Många svenskar bor här utan att kunna tala franska, det är helt obegripligt för mig. Men så umgås de bara med varandra också. Språket är A och O för att komma in i samhället, annars kan man lika gärna bo i en svenskkoloni!



Hör av dig och berätta mera om NäsbyPark!

Hej

Monica

2009-01-23 @ 13:08:29
URL: http://sydfranskby.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0