Fläderblomssaft

Fläderblomssaft = Sirop de fleurs de sureau .... et la preuve que le suédois est une langue pratique et efficace!  
 
Bon je teste pour la première fois mais c'est un grand classique en Suède qu'on trouve à acheter dans tous les magasins d'alimentation. Ici, il y a des sureaux un peu partout comme arbre d'ornement. Les fleurs ressemblent à ça:

On trouve des centaines de recettes sur Internet.  Ça va vite et c'est très simple! 
J'ai suivi la recette suivante, sauf que je n'avais pas assez de sucre, pas assez de fleurs et pas d'acide citrique...  (c'est génétique. Maman ne suit jamais une recette!)

Pour 3 litres de sirop:
2 litres d'eau
2 litres de sucre (1,7 kilo)
40 Inflorescences de sureau
3 gros citrons non traités
50 g d'acide citrique

Faire bouillir le sucre dans l'eau, ajouter les fleurs (rincées), l'acide citrique, le jus et les zestes de citron dans le mélange bouillant. Faire refroidir et mettre au frigo environ 3 jours.  Filtrer. C'est prêt !

Fläderblomssaft = Sirop de fleurs de sureau ....  och bevis på att svenska språket är praktiskt och effektivt!

Nu provar jag att göra fläderblomssaft för första gången. Jag följde följande recept bortsett från att jag inte hade tillräckligt med socker, blommor och jag hade ingen citronsyra... (det är genetiskt, Mamma följer aldrig en recept!) 


Stor sats ca 3 liter

2 l socker
2 l vatten
40 stora fläderblomsklasar
3 citroner 
50 g citronsyra

Skölj blomklasarna i ljummet vatten och låt rinna av. Koka upp socker och vatten. Blanda in blommorna, riven citronskal, citronsaft och citronsyra. Låt blandningen svalna och ställ i kylskåpet för ett par dagar. Sila upp saften. Klart.

Kommentarer
Postat av: Susanna

Hej! Ja, det var ett nytt franskt ord för mig. Har aldrig tänkt på att det kanske är typiskt svenskt att göra saft på fläder? Av en slump upptäcktes det härom dagen att att vi hade ett fläderträd på tomten så nu har jag också gjort saft. Tror jag hade precis samma recept som du. Igår blev den klar. Jättegod! Har du smakat? Hoppas du har det bra i trädgården, det är så härligt nu när allt börjar mogna.

2009-07-05 @ 09:08:50
URL: http://balkongladan.blogspot.com
Postat av: Anne

Nej, det är inte alls vanligt i Frankrike. Ja, vi smakade idag, det var ok men inte precis som den saften man köper! Jag tror att jag kommer att ta bort mer av de hårda stjälkarna nästan gång, jag läste att det är godare så...Ha det så bra.

2009-07-06 @ 21:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0