Non aux ours, oui au tour!


Idag tittade vi på Tour de France i Ariège i Pyrénéerna, som är en av mina hemtrakter. (Vi har fransk satellit TV). Underbart landskap förstås, och dessa graffiti på vägen som vi känner igen så bra: "nej till björnarna". Nu, längtar jag hem...
Varför "nej till björnarna" ? För att björnpopulationen hade nästan dött ut och man introducerade nya björnar i Pyrénéerna. Problemet är att de nya björnarna är utländska (från Slovénia) och anklagas för att komma nära människor och att döda får. Detta har lett till stort uppror i den lokala befolkningen. Själv vet jag inte vad jag skall tro!


Aujourd'hui nous avons assisté au tour de France entre l'Andorre et  l'Ariège, notre région de prédilection! (Nous avons la télé française, la Suédoise n'est pas aussi branchée là dessus). Paysages magnifiques et sur la route les graffitis familiers "non aux ours" (j'ai l'impression qu'il y en avait plus que d'habitude...) . Voilà, maintenant j'ai le mal du pays!   

Kommentarer
Postat av: Susanna

Ojojoj. Utländska aggressiva björnar, det låter inte bra.. Jag tycker det är kul att titta på "touren", framför allt för de vackra omgivningarna! Hade nog blivit väldigt förvånad om jag såg graffitin "Non aux ours" så tack för att du förklarade :-)

2009-07-12 @ 22:09:47
URL: http://balkongladan.blogspot.com
Postat av: Sara

Je n'ai jamais compris pourquoi ils sont si remontés contre les ours par là-bas. C'est bien pour ça que je suis contre leur réintroduction, pas la peine de les envoyer à l'abattoir, autant les laisser dans leurs pays d'origine

2009-07-15 @ 14:14:45
URL: http://lentementmaissurement.over-blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0