Amelioration

Comme le temps passe vite! Il y a plus d'un an, j'avais écrit un article au sujet du panier à salade.
Mais il s'est avéré que la terre avait tendance à se sauver et à sécher trop vite.  Cette année, j'ai creusé le fond pour donner un peu de profondeur et ajouté une bâche un peu imperméable au fond et sur les côtés. Pour éviter les attaques d'insectes sur la roquette et les radis, un voile protecteur pas bien beau. J'ai aussi déplacé le panier pour le mettre près de la terrasse, dans l'espoir de pouvoir servir de la salade fraîchement cueillie! 

Tiden går så fort! Det var ungefär för ett år sedan som jag skrev om min nybyggda salladkorg.
Det har visat sig att jorden rann iväg från korgen och att den blev torr lite för snabbt. Jag har därför grävt för att ge lite djupt och lagt en presenning på botten och sidorna av korgen. Vi får de om det fungerar!  Korgen täckt med fiberduk för att skydda ruccolan och rädisorna mot skadeinsekter. Jag har också flyttat korgen från barnens land till nära terrassen. Min hopp är att man skall kunna plocka färsk sallad från middagsbordet !








Taratata ! Blåsa fanfar !

Kommentarer
Postat av: Balkonglådan

Vad fin den var! Det är så fint med flätad pil tycker jag. Ser ut som det funkar bra också. Hoppas ni får stor skörd!

2009-05-28 @ 07:41:58
URL: http://balkongladan.blogspot.om
Postat av: Sara

C'est astucieux! C'est quel type de bois?

2009-05-28 @ 08:46:57
URL: http://lentementmaissurement.over-blog.com
Postat av: Anne

Susanna, merci! Ja, det är en viss förbättring. Även om man måste ändå vattna regelbundet och även om några hungriga småkryp verkar ha hittat en väg in i konstruktionen!

2009-05-28 @ 18:41:14
URL: http://afcr.blogg.se/
Postat av: Anne

Sara, merci pour tous ces commentaires! Je n'ai pas l'habitude! Ce sont des branches de saule, achetées, c'est un comble! Elles sont vendues comme décoration.

2009-05-28 @ 18:47:37
URL: http://afcr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0